tag:blogger.com,1999:blog-2592962217716566790.post1268346483412763714..comments2023-10-10T22:59:23.984+02:00Comments on Berliners blogg: Almedalen: Pengarna eller livet - seminarium om VästsaharaAgnetahttp://www.blogger.com/profile/14109113520366186330noreply@blogger.comBlogger1125tag:blogger.com,1999:blog-2592962217716566790.post-14477244188380297052010-07-15T00:43:06.380+02:002010-07-15T00:43:06.380+02:00Det var med blandade känslor som jag gick på Emmau...Det var med blandade känslor som jag gick på Emmaus-seminariet tillsammans med Elias och Mouaad. Vänsterextremister är inte kända för att anse att dialog är en framkomlig väg så jag visste inte hur tre katter bland hermelinerna skulle bli mottagna.<br />Seminariet arrangerades av Emmaus PR-konsulter Agenda PR.<br />Medverkande var:<br />Nafaa Salem – Polisario<br />Rabab Amidane – Aktivist från Marocko<br />Anna Nilsson – Emmaus Stockholm<br />Kajsa Garpe – Naturskyddsföreningen<br />Agneta Berliner – Folkpartiet<br />Carina Hägg – Socialdemokraterna<br />Moderator: Tobias Smedberg – Agenda PR.<br /><br />Innan seminariet köpte vi boken Västsahara – Afrikas sista koloni och senaste numret av tidskriften Västsahara. Jag är av åsikten att man ofta lär sig mest om dynamiken i en fråga genom att studera åsiktsmotståndarnas argument. Ofta får man tillfälle att revidera sin egen ståndpunkt just genom motståndarnas argument. Den som inte lyssnar på den andra sidans argument hamnar ofta i ett sektliknande tillstånd.<br />Efter talen så var det dags för en frågestund. Först ut var Elias som frågade hur stängningar av industrier i Västsahara skulle vara positivt för folket i Västsahara. Hur hade man tänkt sig att dessa skulle kunna försörja sina familjer utan arbeten. Moderator Tobias från Agenda PR skickade inte vidare frågan utan bad bara om nästa fråga.<br /><br />Då räckte jag upp handen och sa att jag skulle vilja spinna vidare på Elias fråga och frågade hur man såg på den folkrättsliga definitionen av att exploatering av naturresurserna måste komma folket i Västsahara till godo. Det är ju så att folket i Västsahara ändå får sin utkomst av jobben i dessa industrier. Man kan väl ändå inte hålla Marocko ansvarig för hur folket i Algeriska Tindouff ska försörja sig. Det är väl Algeriets och Marockos ansvar? Den frågan skickade inte heller moderatorn vidare utan valde i stället att ge NSF’s representant ordet.<br /><br />Detta anser jag vara sympomatiskt för vänsterns sekttänkande. Att ta diskussionen är i deras ögon ett misslyckande då man ger legitimitet åt idén att det finns andra åsikter.<br /><br />Efterspel<br /><br />De följande dagarna gick Emmaus argt förbi vårt Rustatält varje dag, (ibland med Polisarios representant, ibland utan), för att fotografera oss. Man kom också fram för att ta viss information, dock aldrig för att diskutera. Som en Emmaus-representant argt påpekade: ”Jag anser inte att det finns något att diskutera.” Mouaad ansåg att det var tråkigt att de skulle behöva ödsla film på oss och erbjöd dem att få foton direkt av honom. <br /><br />Det var alltid en obehaglig och mycket fientlig stämning när Emmaus kom på besök. Det intressanta är att jag bara uppfattar denna stämning när jag pratar med svenskar på motsatta sidan i denna fråga. Folk från MENA-länderna som befinner sig på den motsatta sidan i denna fråga respekterar ofta att man är av en annan åsikt. Dessa diskussioner kan ofta vara ganska intressanta, upplyftande och ge positiv energi. Diskussioner med sekteristiska svenskar är det inte.Anonymoushttp://marockoperspektiv.wordpress.com/2010/07/11/rapport-fran-emmaus-seminariet-om-vastsahara/noreply@blogger.com