onsdag 30 juni 2010

Boken som jag skulle ha skrivit

Det finns en bok som jag önskar att jag hade skrivit.
Men Kate DiCamillo gjorde det istället.
Och det var nog lika bra, för så fint hade aldrig jag fått till det.

Boken heter "Edward Tulanes fantastiska resa".
Och allt är extra, extra bra med den.

Den fantastiska berättelsen om kaninen.
De underbara illustrationerna av Bagram Ibatoulline. I olika manér. Och där några är helillustrationer i färg medan andra är små detaljillustrationer i s/v.
Formgivningen.
Typografin.
Typsnitten.
Pappersvalet.

Jag har inte läst boken på engelska, men jag är säker på att själva översättningen av Ulla Roseen också är av allra högsta klass.

Den som vill läsa en underbar barnbok som är en precis lika underbar bok för vuxna ska läsa boken som jag önskar att jag hade skrivit. Om en kanin som tar en med på en fantastisk resa - i tid, rum och i känslomässig utveckling.

Här är förlaget Kabusa Böckers Kate DiCamillo-hemsida.

Inga kommentarer: