torsdag 15 maj 2014

Alf Henriksen - denna tiden på året


Tänk att vissa tider och vissa dofter kan framkalla dikter ur ens inre.
För mig, inte dikter som jag själv författar, utan andras ord som fastnat i mitt minne.
Och själ.

Vid denna tiden, Alf Henrikson, så klart.
Denna dagsvers från 40-talet mötte jag i ett vårsoligt kök i Limhamn när jag var ung. Det var en liten sliten lapp som underbart fångade de här snabbt undflyende dagarna när våren byts mot sommar. Tror att vi är många som tänker att vi borde göra som den där kloka skomakaren som hade stängt mellan hägg och syrén*.

Jag såg att häggen blommade,
det kom en doft av den.
Då gick jag till min älskade
och sade: Se och känn!
Hon stod vid makaronerna,
hon sydde på en klut.
Och när hon lyfte blicken
hade häggen blommat ut.




* Fast jag har läst att det egentligen inte alls var så, utan att skomakerierna stängde denna tid för att skomakargesäller friställts för att se sig om efter en ny lärlingsplats.

Inga kommentarer: