tisdag 10 september 2013

Anna Lindh

Ikväll visas en dokumentär om Anna Lindh;
Anna Lindh - människan, ministern, mordet.
Imorgon en annan; Anna Lindh 1957-2003
Jag ska se dem båda med min 13-åring. Han som är för ung för att minnas. Men som precis som alla unga behöver starka, modiga förebilder.

Och jag minns.
Minns hur jag tvärs över en fyllt rum såg att ansiktsfärgen och all kraft försvann från hennes UD-medarbetare när denna fick ett telefonsamtal under en konferens. Jag visste så klart inte just då vad samtalet handlade om, men förstod det senare på kvällen.

Minns hur jag med gråten i halsen och ögonen tröstade ungdomar av alla politiska kulörer under euro-kampanjandet dagen därpå. Ett kampanjande som till slut avbröts för att finnas till för varandra i sorgen.

Minns alla känslor och tankar och samtal kring demokratins sårbarhet. Om det ofattbara att ytterligare en svensk minister blivit mördad. Om den förlust som Anna Lindhs död innebar, och fortfarande innebär, på så många plan. Om det omänskliga för hennes familj, vänner, partikamrater.

Anna Lindh. En stark politiker.

Mina tankar går, nu som då, till hennes söner.

Minneskonsert för Anna Lindh imorgon, 11 september, på Moriskan i Malmö
Luciano Astudillo, Ozan Sunar och Pontus Stenqvisti Sydsvenskan: Anna Lindh - en förebild för många
Anna Lindhs Minnesfond
GP: Anna Lindh porträtteras i TV
Expressen: Anna Lindh hyllas med film och konsert

1 kommentar:

Anonym sa...

Säger bara http://janssjoberg.blogspot.se! Det är tillfylles. Hon är en stor saknad i alla politiska led.