söndag 3 november 2013

Borelius i DI om psykisk ohälsa

I helgens DI Weekend finns en intervju med Maria Borelius. Journalist är Caroline Åkerlund.

Artikeln tar ett ämne som på många sätt fortfarande är tabubelagt; psykisk ohälsa. Borelius berättar bland annat om skammen och skulden som hon kände kring sin döde brors sjukdom (schizofreni).
Det är väldigt otäckt när någon man lever med börjar höra saker och inte kan skilja på verklighet och osanning. Vi blev rädda och stängde till och ville inte se vad som hände, medan Coco (brodern, min anm) bara blev sjukare och sjukare.
...
Trots att jag hade en mycket älskad bror skämdes jag. Och sedan skämdes jag för att jag skämdes, så det blev bara en knut till slut.

Artikeln skriver om att detta tabu är utbrett trots att var tredje svensk någon gång i livet drabbas av mental ohälsa som till exempel utbrändhet, panikångest och depression. Maria Borelius menar att näringslivet är den sista bastionen när det gäller att mörka för mental ohälsa. Jag tror dessvärre att det hyssjas och läggs locket på inom många, många andra delar av vårt samhälle. Okunskapen är stor - och då sprids också osäkerhet och rädsla. Det behöver satsas betydligt mer på forskning. I artikeln jämför Borelius med cancer:
För 40 år sedan var cancer lika tabubelagt som psykisk sjukdom är i idag. Nu slåss läkare och forskare inom cancerområdet för att hela tiden pressa gränserna, och dit behöver psykvården också nå.

Maria Borelius har just kommit ut med boken Bryt det sista tabut.
Läs också gärna:
Behrang Behdjous intervju av Mikael Persbrandt i dagens DN.
* Jag vill inte dö, jag vill bara inte leva - av Ann Heberlein
* De galna systrarna - av Ann Wikström, utgiven av Schizofreniförbundet
* Malinkas blogg om att vara bipolär, typ II: blackandwhite.eye-c.se (inte igång just nu men många tankeväckande tidigare blogginlägg)

3 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Hej, detta har ingen koppling till blogginlägget ovan. Men jag vill ge dig chansen att se min lilla text om Sven Wedén på bloggen nu.

Lars-Erick Forsgren sa...

http://lars-ericksblogg.blogspot.se/2013/11/smickrad-jag-erkanner-det.html

Agneta sa...

Hej Lars-Erick - det var länge sedan. Hoppas att du har det bra. Ska läsa din blogg. Allt gott. Agneta