tisdag 8 februari 2011

Kulturens och livets A-B-C

Skrev för någon tid sedan en krönika i kulturstiftelsen ARTY:s magasin med samma namn.

ARTY är en stiftelse för kultur och näringsliv i samverkan. Visionen är att skapa en bättre balans mellan humana och ekonomiska värden i samhället. Initiativtagare till kulturstiftelsen är Madelene Ulfberg och Kim Norström. Redaktör för kulturmagasinet är Lena Idh.

Nu finns magasinet (nr 3/2010) på nätet; här.
Min krönika finns mot slutet, på sidan 50, men njut gärna av hela magasinet.
För den som vill läsa krönikan direkt, så finns den nedan.

Läs mer om barnkultur på DN, SvD, Opsis barnkultur och Centrum för barnkulturforskning.

.........................................................................................

Kulturens och livets A-B-C
Vad händer, frågade jag 10-åringarna på en av Västerås skolor när vi pratade om demokrati och de tog upp att Sverigedemokraterna kommit in i Riksdagen.
Vad händer om en person eller ett parti bestämmer vad som är bra kultur?
Vad händer om en person eller ett parti redan från början talar om hur man ska dansa, hur man ska måla, hur en staty ska se ut eller vad man får skriva om i en bok.
Vad händer då?

Det blir inget roligt.
Det blir inte spännande.
Efter ett tag ser allt likadant ut.
Ingen vill läsa böckerna. Och ingen vill skriva en bok.
Konstnärerna tappar sin kreativitet. Ingen vill vara konstnär.
Tankarna försvinner.
Svarade 10-åringarna.

Vad ger vi då barnen när vi ger dem tillgång till ett dynamiskt och oberoende kulturliv?
Musik, litteratur, konst, arkitektur, scenkonst, film, formgivning.
Det fria ordet. Språket som bärare av identitet, historia och kultur.

Vi ger dem arenor för utbyte av idéer och information. Grunden för kulturen, men också för demokratin. För demokratin är beroende av det levande offentliga samtal som kulturlivet består av. Kulturen ger kunskap och inspiration till detta samtal. Och speciellt viktigt är, att det som inte får allmänt gillande kan uttryckas fritt. För frihet är nödvändigt för ett levande kulturliv.

När vi ger våra barn och unga kultur, då ger vi dem utveckling. Vi ger dem delaktighet och förståelse. Vi ger dem förmågan att fatta egna självständiga beslut och möta det nya med självförtroende och nyfikenhet, istället för med fördomar.

Gränser människor emellan suddas ut.
Kultur. Den andliga odlingen. Vi ger de unga livets A-B-C.

A - ansvar
B - bildning
C - civilisation
D - demokrati
E - engagemang
F - frihet
G - glädje
H - humanism
I - identitet
J - jämlikhet
K - kreativitet
L - livslust
M - medmänsklighet
N - nytänkande
O - oberoende
P - passion
R - reflektion
S - solidaritet
T - tolerans
U - utmaning
V - vetgirighet
Y - ytterligheter
Å - åsikter
Ä - äventyr
Ö - ödmjukhet

4 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Kul att du kommit igång med mera frekvent bloggande! Att slippa riksdagen tyx ha gjort dig gott ;)

Märks dock en utbredd trötthet hos många (politiska) bloggare nu. Ett tecken på att det känns trögt på många sätt...

Agneta sa...

Lars-Erick; tack, kul att det uppskattas, dock blir det ju inte så mycket politiskt innehåll utan mest annat. Ska dock snart ta en digital paus - åker utomlands ett tag och tänkte inte vara uppkopplad särskilt mycket, vare sig med dator eller mobil.

Helena von Schantz sa...

Vilken häftig tidning! Måste finnas någon eller några riktiga eldsjälar bakom den. Jag tyckte mycket om din artikel. Ljuvligt att du kopplar ihop kultur, liberalism och barn.
Det är dej.

Agneta sa...

Helena; javisst är tidningen häftig och allt som stiftelsen gör för att brygga mellan (och stiulera) kultur och näringsliv är fantastiskt. Har just startat ett styrelsearbete tillsammans med dessa eldsjälar - en otrolig förmån att få vara delaktig.