lördag 5 maj 2012

Dags för malmöiter att ge fanatiker och antisemiter mothugg

Niklas Orrenius har idag en mycket tänkvärd artikel i Expressen.
"De är offer för judehatet i dagens Malmö" är rubriken.

Den handlar om läraren Henryk Grunfeld vars elever skanderar "Jävla jude! Jävla jude!" utanför klassrummet. 
Den handlar om judiska lärare som slutat på sina skolor för att de inte stod ut med judehatet. Och som hemlighåller sin religiösa identitet på sin nya arbetsplats för att slippa trakasseras. 
Den handlar om spelarna i den judiska fotbollsklubben som får höra att de är "judejävlar".
Den handlar om pojkar och unga män som inte vågar bära kippa, eller som döljer den under kepsen.

Den handlar också om människor som ser att det fördomsfulla hatet mot judar som grupp och hatet mot muslimer som grupp, har likheter med varandra. Den handlar om Siavosh Derakhti och några av hans vänner som bildade Unga muslimer mot antisemitism. Mer om den föreningen (som förresten bildades av killar på min gamla gymnasieskola Malmö Latinskola) finns här och här.

Mycket angelägen artikel. Djupt beklämmande.

Tänk om alla fantastiska malmöiter samlar ihop sig för att gemensamt motverka antisemitismen; att de bestämmer sig för att ge de fanatiska, hatiska och fördomsfulla malmöiterna mothugg helt enkelt. Står upp för vilka värderingar som gäller i det goda samhället. I vardagen. I verkligheten.

En blogg om Orrenius artikel:
Pophöger
Och så en annan artikel av Niklas Orrenius om antisemitismen i Malmö; denna gång från förra året och då i Sydsvenskan; Malmöbon som inte kan röra sig fritt.


2 kommentarer:

Anonym sa...

Agneta, du skriver;

"Den handlar också om människor som ser att det fördomsfulla hatet mot judar som grupp och hatet mot muslimer som grupp, har likheter med varandra."

Tror du verkligen att judar hatar lika mycket som muslimer?

Svaret från dig blir förmodligen att det inte är alla muslimer som hatar, och det vet jag också. Men har du hört talas om buddistiska självmordsmördare? Kristna självmordsmördare?

Du gjorde det rätt först, men sedan försökte du täcka in även muslimer, och just där förlorade du argumentet. Jag vet att det finns människor som ogillar muslimer. Men det bryr jag mig inte om. Det största och farligaste hatet är emot kristna och judar. Punkt.

Agneta sa...

Anonym; jag tycker att själva kärnan är att INTE generalisera och knyta beteenden, karaktärsdrag, egenskaper o dyl till enskilda människor enbart för att de tillhör en grupp (vare sig gruppindelningen är baserad på religion, etnicitet, sexuell läggning, geografisk hemvist eller på något annat). Hat och fördomar mot människor kopplat till vilken grupp de tillhör tycker jag är värt att kämpa mot - även om det uppenbarligen inte är så enkelt att åstadkomma i verkligheten som att skriva det. Att jämföra vilken grupp som hatar mest eller minst (som din fråga indikerar), känns inte fruktbart.

Därutöver så relaterade jag (i det du citerade) Niklas Orrenius utmärkta artikel. Jag vet inte om du läste den, men gör gärna det. För att utveckla resonemanget som du tar upp ytterligare så citerar jag en längre del ur Orrenius artikel, men den är verkligen värd att läsa i sin helhet:

"Jag har skrivit många reportage om intolerans i Malmö och Sverige. Numera kan jag förutsäga reaktioner i min telefon och mailbox.

När jag skriver om muslimer som trakasseras - om tjejer som får höra saker som "muslimfitta", "åk hem till Saudiarabien" eller "ta av dig din gardin!" - så blir en del läsare arga. Skriv om judehatet i stället, tycker de.

När jag, som nu, skriver om antisemitism så upprörs andra. Muslimerna har det värre, skriver de, judehatet är obetydligt.

Men det finns personer som orkar ha båda ögonen öppna.

Människor som ser att hatet mot muslimer och hatet mot judar har likheter med varandra.

Som förstår att den judiske rabbinens kamp för att slippa bli trakasserad på stan även kan vara den slöjbärande kvinnans kamp.

20-årige Malmöbon Siavosh Derakhti är en sådan person.

Han är troende muslim och ogillar starkt Israels politik mot palestinierna. Men när han under uppväxten på Värnhem i Malmö hörde andra tala illa om "judarna" sparkade han bakut.

- Det är så fel att skylla på judar här i Malmö för saker som Israel gör. Att judar ska behöva vara rädda är sjukt, säger han.

Under sin gymnasietid på Malmö Latinskola retade Siavosh Derakhti sig på de grumliga föreställningar om judar, romer och muslimer som han mötte.

- Jag hörde saker om judar: de styr världen, de äger medierna, de äger bankerna. Om romer var det: de är tjuvar, de anpassar sig inte. Om muslimer hör man: ni är terrorister.

Siavosh Derakhti bildade föreningen Unga muslimer mot antisemitism. Han och fyra skolkamrater reste till Auschwitz och filmade besöket."