torsdag 14 juni 2012

Det är med solglasögon som med svarta koftor

Denna blogg tillägnas Kia, Jessica, Sinikka och ytterligare ett litet fåtal som till fullo uppskattar shoppingens innersta väsen och glädje. Sinikka bad mig särskilt att inte nämna uttryck som "intill galenskap" när det gäller shoppingens underbara känsla, så det kommer jag inte att göra.

Det är med solglasögon som med svarta koftor.
Man kan aldrig få för många.
Garderoberna kan aldrig bli tillräckligt stora.
I samma kategori, men ändå hästlängder efter, befinner sig även läderstövlar, pumps (svarta) och kavajer (svarta).

Visst handlar det om att använda sina koftor och solglasögon.
Visst handlar det om att den ena koftan inte är den andra lik.
Svarta koftor är ett underbart neutralt begrepp för hur många variationer som helst. 
Och visst handlar det om att solglasögon faktiskt har en mycket rationell och försvarbar funktion.
Men mest handlar det om att just handla dem. 

Och näst mest handlar det om att njuta av att ha dem.
När man väl har dem.
Har köpt dem alltså.
Solglasögonen. Och koftorna.

Det handlar inte om att man måste shoppa mycket (även om så sker ibland).
Och inte om att det måste vara dyrt (även om det händer).
Det handlar alls inte om ytlighet. 
Eller att inte förstå att också njuta av en blåsippa eller rent vatten i en fjällbäck (fast det där sista var förvisso en hel del år sen för min del, ska erkännas).

Det handlar om att bli riktigt, riktigt glad av att handla något som man gärna, gärna vill ha.
Även om man inte alltid visste att man ville ha den, innan man fick syn på dyrgripen.
Och om en genuin (evidensbaserad) övertygelse att de flesta bostäder har på tok för små garderober. Och om oftast näst intill obefintliga solglasögonsförvaringsmöjligheter.
Kanske inte riktigt shopping som livsstil - för stor del av dygnets timmar används till annat - men något åt det hållet.
Det handlar definitivt om en tillväxtvänlig inställning till shopping.

Jag läste någonstans att när man är på besök i storstäder (läs Rom och New York) så ska man inte använda shopping som nöje eller rekreation. 
What??
Why??

Här är en blogg som jag skrivit tidigare som handlar om våndan inför att göra sig av med skor och stövlar (som ju är baksidan av samma mynt på något sätt).
Här är en sajt med massor av solglasögon att längta efter.
Och så en DN-artikel: Bakom mina solglasögon...
Bloggaren Hermansro som älskar solglasögon.
Och ytterligare en solglasögonälskande bloggare: EtikettEmelie
Här är bloggen Hannovsky om den Perfekta Svarta Koftan.
Här är Karins konstgrepp med fem sätt att piffa upp en (svart) kofta.

6 kommentarer:

Hanna sa...

Haha, jag håller med till 100%! Man kan aldrig ha för många svarta koftor..Jag är på jakt efter ytterligare en Perfekt Svart Kofta, mina outfits börjar vara lite enformiga då jag vill ha favoriten varje dag :)

Tack för länken!

Karin sa...

Det där med svarta koftor har jag inte riktigt börjat med, men solglasögon... :D - Man kan ju aldrig få för många!
Tack för länkningen!

Anonym sa...

ha ha
själv söker jag med nyfikenhet & glädje efter ett par runda m blått glas.

Agneta sa...

Ulrika; ska se om jag stöter på några sådana. Kanske nu på Västerås Cityfestival? I stånden här verkar ju finnas det mesta.

Agneta sa...

Karin; vad bra - då har ju massor kvar att upptäcka när det gäller glädjen med svarta koftor!

Agneta sa...

Hanna; lycka till i jakten på ytterligare en Perfekt.