onsdag 11 augusti 2010

Samtal med Rosa om romernas situation

När jag var i yngre tonåren träffade mina föräldrar Rosa Taikon när vi var på semester i Härjedalen. Kontakten har hållt sig genom åren, om än uppehållen mellan varven varit långa. Jag minns hur fascinerad jag då var över Rosas otroliga intensitet - hennes glöd och medkänsla. Hennes stolthet över sitt ursprung och den romska kulturen som hon förde vidare i modert silversmide. Hennes berättarglädje. Då visste jag inte att Rosas kamp och engagemang för romernas mänskliga rättigheter och mot diskriminering sträckte sig genom hela livet. Och långt utöver att samtala med semestrande skåningar som hon träffade i Härjedalen.

För en stund sen hade Rosa och jag ett långt samtal. Lite handlade om silversmidet. Lite handlade om den utmärkelse som Rosa fick mottaga tidigare i år av regeringen för sitt silversmide. Det mesta handlade om romernas situation. Om diskriminering. Om fördomar och förtryck. Hur saker förändrats i Sverige de senaste deccenierna. Hur mycket som återstår att göra. Hur det ser ut för romer ute i övriga Europa, i Italien, i Frankrike.

Läs gärna Rosas artikel på Newsmill.

Liberaler som bloggat om romer; Birgitta Ohlsson, Lennart Rohdin, Lena Bergman, Linnéa Darell, Victor Zetterman,

Och här är en länk till det betänkande som Maria Leissner och Delegationen för romska frågor nyligen överlämnade till regeringen; "Romers rätt - en strategi för romer i Sverige". Delegationens direktiv har varit att med utgångspunkt i Sveriges internationella åtaganden om att skydda och främja de mänskliga rättigheterna utreda samt vara pådrivande i arbetet för att förbättra romers situation i Sverige.

Inga kommentarer: