lördag 16 oktober 2010

Sko- och stövelrensning

Ni som inte vet hur ångestladdat det är att göra sig av med skor och stövlar kan sluta läsa nu.

Och kära alla ni andra som fortsatte läsa och alltså vet hur det känns.
Idag har jag röjt i garderoben.
Imorgon ska jag ta itu med kläderna.
Men idag har jag arbetat koncentrerat och sammanbitet med att röja bland mina skor.
De är många.
Och en hel del stövlar har jag också.

Dessutom hittade jag bakom några kappor en undangömd skolåda med 5-6 par skor som tillhör min dotter som flyttade hemifrån... Ja inte alls förra veckan utan för några år sen.

Egentligen är jag inte alls intresserad av att slänga eller ge ett enda par till klädinsamlingen. Men nu har det kommit till en gräns när även jag inser att det helt enkelt inte finns plats för alla i vår (alldeles för lilla) klädkammare. Särskilt inte som jag sannorlikt kommer att införhandla ytterligare ett par eller två. Någon gång i framtiden.

Nu har jag efter vånda och moget övervägande (och efter att ha konfererat med dottern per telefon) beslutat mig för att följande lämnar hemmet imorgon för att på Återbrukets klädinsamling starta en resa mot okänt mål:

4 par svarta stövlar
1 par beige stövlar
3 par svarta stövletter
4 par sandaler
2 par gymnastikskor
13 par skor i diverse färger (mest svarta, förstås) och med mycket varierande höjd och form på klackarna

3 skor utan makar går direkt i sopsäcken. Man kan undra vart makarna har tagit vägen.

Kolla gärna en av mina absoluta favoritsajter, The Sartorialist. Fokus är visserligen på människor med personlig klädstil men en hel del läckra skor och stövlar skymtar också förbi.

Inga kommentarer: