måndag 24 maj 2010

Ingrid Segerstedt Wiberg - en stark liberal ur tiden

Ingrid Segerstedt Wiberg dog i fredags.

Författare. Debattör. Humanist. Liberal. Folkpartist. Fredskämpe. Sveriges första ledarskribent som var kvinna.

I DN skriver Anders Forsström: "Det finns mycket att säga om Ingrid Segerstedt Wiberg. Ska hon beskrivas med ett enda ord, passar ordet stridbar."
Ingrid Segerstedt Wiberg hade ett starkt engagemang för freds-, flykting- och kvinnofrågor. Hon arbetade rakryggat och målmedvetet hela livet för att motverka rasism och intolerans. 1958-1970 riksdagsledamot för Folkpartiet liberalerna. 1968 - 1973 var hon ordförande i Svenska FN-förbundet. Ledamot av svenska Unicef-kommittén. För att nämna några av otaliga uppdrag.

En föregångare och stark liberal som inspirerat mig. Och som kommer att fortsätta att göra det. Genom sin gärning. För solidaritet. Alltid på de svagas sida. Rakryggad. Orädd.

Andra som bloggat om Ingrid Segerstedt Wiberg: Gunnar Andrén, Anita Brodén, Henrik Alexandersson, Birgitta Ohlsson, Pär Gustafsson, Per Altenberg.

Läs mer: GP, röster om Ingrid i GP, Sydsvenskan, Ingrid Segersteds gymnasium

4 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

Ja Agneta, Ingrid S_W hon var en stridbar och konsekvent liberal av bästa märke.
En sådan som det är för få av idag.
Skönt hon inspirerar dig!

Vad jag önskar en comeback för den verkliga liberalismen i fp!
Eller i något parti öht.

Det är så tomt, så glest...

Agneta sa...

Lars-Erick; jag önskar mig fortfarande en lång pratstund med dig - i lugn och ro över en god kopp kaffe. Är övertygad om att det skulle vara mycket givande. Med all respekt för nätets alla fördelar så känns nätkonversationer lite otillräckliga för min del när det gäller djupare, ideologiska diskussioner.

Lars-Erick Forsgren sa...

Agneta, ja det kanske skulle vara givande. Men det skulle bli en mkt lång pratstund....

Har du f.ö.läst Hans Lindblads minnesord över Ingrid Segerstedt?
http://lars-ericksblogg.blogspot.com/2010/05/demokratins-framste-varnare.html

Agneta sa...

Lars-Erick; en mycket lång pratstund tar jag gärna. Berättade jag förresten att min dotter skrivit en analys av en av Hans böcker (möjligen var det en längre rapport eller artikel) om tjänstemannarollen? Intressant hur olika sfärer går in i varandra. Du får gärna hälsa Hans att hans tankar läses och uppskattas av studenter på Malmö högskola.
Hans minnesord över Ingrid var fina.