måndag 13 september 2010

Om du inte är en rasist - rösta då inte på rasister

Jag kan inte påstå att jag träffar på många som säger att de tänker rösta på Sverigedemokraterna. Men det har hänt några gånger de senaste veckorna.

Ofta börjar dessa samtal med "Inte för att jag är rasist, men...".
Det finns många argument och infallsvinklar kring varför ingen bör rösta på SD. Till syvende och sist för mig som liberal handlar det helt enkelt om att den som inte själv är rasist, inte har någon anledning att rösta på rasister.
Svårare än så är det inte. Och det är ett argument som ofta får gehör.

Folkpartiet liberalerna kommer inte att samarbeta med Sverigedemokraterna.
"Vi kommer inte att samarbeta med dem. Punkt slut." Sa Jan Björklund i en radiodebatt häromdagen - läs om uttalandet på dn.se


Läs gärna Expressens ledare om att Jimmie Åkesson är en farlig man.


Liberaler som bloggat om Sverigedemokraterna: Seved Monke, Peter Kjällkvist, Adam Cwejman, Mark Klamberg,

4 kommentarer:

Erik sa...

Rasister? Antar att du inte visste att vi i förra valet hade fler kandidater med invandrarbakgrund än Folkpartiet?

Agneta sa...

Erik; Jaha, och?

Erik sa...

Du tycker inte det är märkligt att så många med utländskt påbrå vill vara med i ett "rasistiskt" parti?

Agneta sa...

Erik; jag kan naturligtvis inte kommentera era medlemmars bakgrund, åsikter eller ställningstaganden. Mitt uttalande utgår från er historia och er värdegrund där ni bl a tar avstånd från mångkultur. Som jag ser är grunden till rasism och främlingsfientlighet den samma: antagandet att det är möjligt att dela in mänskligheten i grupper, behovet av att göra så och sedan behandla människor olika beroende på vilken grupp de tillhör.