lördag 4 september 2010

Vårt nya museum invigt. Och: Tager du detta land - Syrianer i nöd och lust 1979-2009

Hann som tur var vara med några timmar på invigningen av Västerås nya museum när jag kom från Trasdockans dag i Stockholm ikväll.

Tänk att Västmanlands läns museum och Västerås Konstmuseum nu slagit ihop sina påsar.
Och kulturminister Lena Adelsohn Liljeroth hade tydligen varit på plats tidigare på dagen, såg jag på vlt.se.

Karlsgatan 2.
Vilket hus!
Vilken konst!
Vilka framtidstankar!
Vilka ambitioner!
Och så många trevliga människor!
Det kändes som om "alla var där".

Just ikväll blev det inte så mycket tid för att i lugn och ro vandra runt i utställningarna. Lite hann jag dock försjunka i Brita Nordencreutz och Elsa Celsing (se VLTs artikel).

Och en bra stund gick jag runt på "Tager du detta land - Syrianer i nöd och lust 1979-2009". En utställning som jag läst om tidigare när den funnits i andra städer. I trettio år har författaren Staffan Ekegren följt några av de 100.000 syrianer som idag lever i Sverige. Först med fotografen Mats Holmstrand och sen med fotografen Lasse O Persson. Syrianerna gjorde Sverige till sitt nya hemland i mitten av 1970-talet. Den syrianska folkgruppen var då en förföljd kristen minoritet i sydöstra Turkiet. De flesta omkom i förföljelserna och Folkmordet Seyfo. Andra levde i Syrien och i Libanon.
Och några kom till Sverige.
Utställningen gestaltar hur människor i en folkgrupp genom hårt arbete och många försakelser skapat förutsättningar för sina barn att etablera sig i det svenska samhället.
Vi som redan var här är glada att de kom.
Vi vet vad de tillför vårt land och vår stad.
Jag hoppas att "vi" nu är vi tillsammans. Inte vi och dem.

Utställningen visas till mitten av januari. Gå gärna och se den.

Inga kommentarer: