tisdag 21 september 2010

Tyvärr inget fortsatt riksdagsmandat för mig

Först imorgon fastställs personrösterna i riksdagsvalet.
Men utifrån hittills framräknat resultat bedömer jag det som osannolikt att jag kommer att fortsätta som riksdagsledamot för Folkpartiet liberalerna och för Västmanland. Andra namnet på vår valsedel, Roger Haddad, har kryssat sig förbi.

Självklart är jag ikväll både besviken och ledsen.
För att jag är tävlingsmänniska.
Men allra mest för att jag har ett antal frågor som jag gärna hade fortsatt att driva för att förverkliga i Riksdagen.

Uppenbarligen har livet dock andra saker i beredskap för mig framåt än den politiska banan.

Jag har gratulerat Roger till uppdraget som riksdagsledamot för Folkpartiet liberalerna Västmanland. Ett av de finaste uppdrag som man kan ha - och ett uppdrag som jag under de senaste 4 åren känt mig mycket hedrad att inneha.

Ett innerligt tack till alla i mitt återvalsteam som gjort en fantastisk insats. Jag hoppas att många av er har möjlighet att komma på summerings-bubblet på torsdag. Ni har varit ett ovärderligt stöd på tusen olika sätt.

Jag vill också tacka alla er som kryssat mig i valet. Varje röst och varje kryss värmer.

Jag är stolt över de många reformer som Folkpartiet har genomfört under den gångna mandatperioden. Det har varit en glädje att i Sveriges Riksdag få representera den liberala tanken, Folkpartiet och Västmanland.

15 kommentarer:

Per Pettersson sa...

Kul för Roger, men jag hade hoppats på att få ha kvar dig ju... =(

Dan sa...

Synd, men jag kunde "bara" lämna en röst...

B-O Gavne, Vasteras sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Lars-Erick Forsgren sa...

Agneta.
Verkligen synn. Du har ju ändå varit en gedigen socialliberal, en av de få i fp´s riksdagsgrupp!
Dessutom gjorde du ju i det längsta motstånd emot FRA-lagen, även om du blev "lurad" i sluttampen.
Inte nog med att fp minskar, vilket i och för sig är naturligt, dessutom verkar det vara de bästa som inte blir omvalda.

Anonym sa...

Mamma, du ska veta att jag är så stolt över dig både på ett politiskt och (såklart) personligt plan.

Det är sorgligt att du försvinner från politiken, framförallt när jag vet hur många människor det finns som verkligen behöver ditt gedigna, liberala engagemang.

Kom ihåg alla fantastiska omdömen du fått, både i det stora och i det lilla, och vet att ingen är stoltare än jag över att kunna briljera med att du var min politiker i riksdagen under fyra år.

Stor kram från din dotter som alltid hejar på dig

Agneta sa...

Per; tack och ja, jag ville också vara kvar fyra år till.

Agneta sa...

Dan; ja, det där med en bara en röst är ju en gammal vacker tradition som vi har.

Agneta sa...

Lars-Erick; du ska ha stort tack för all support och all kritisk granskning av olika beslut, inte minst FRA. Ser fortfarande fram emot att vi någon gång i framtiden ska träffas och pratas vid ordentligt.

Agneta sa...

Anonyma Erika; Lilla gumman, och jag har varit den stoltaste riksdagsledamoten över att ha ditt förtroende även politiskt. Alla de fina omdömen som jag fått både dessa dagar och tidigare gömmer jag i mitt hjärta. Just nu känns det visset, det var ju så mycket kvar som jag ville göra. Men sen när jag surat klart så vet vi ju båda att det finns så många andra goda sammanhang att finnas i och bidra till. Största kramen!

B-O Gavne, Vasteras sa...

-DET VAR ruskiga förhållanden som Televisions Uppdrag Granskning visade i kväll om motorcykelgängen och deras verksamheter med inklusive fysiskt våld mot oliktänkande. -Tänk att det finns sådana beteenden mitt i vår samhällsgemenskap av oss civiliserade, utbildade, rättsstatstänkande människor.

Basse sa...

Är så väldigt, väldigt ledsen. Ja, det är kul för Roger, men ändå...

Vahagn Avedian sa...

Synd att du inte blev återvald. Riksdagen behöver politiker som kan stå upp för sin övertygelse och sanningen.

Tack för ditt visade stöd för folkmordsfrågan och önskar dig all lycka i ditt framtida arbete.

Mvh,

Vahagn

Agneta sa...

B-O; jag såg inte inslaget så jag kan inte kommentera det. Men våld i alla dess former är avskyvärt.

Agneta sa...

Basse; Tack för vänliga ord - men var inte ledsen. Själv är jag besviken, det var så mycket mer jag ville få uträttat - men det finns ju så många andra sfärer att vara verksam i. Och överallt behövs liberaler.

Agneta sa...

Vahagn; Tack för ditt stöd, Och ja, jag hade verkligen gärna fått ytterligare 4 år i Riksdagen men nu har väljarna sagt sitt och då blev det inte så. Och livet går vidare - politiken är långt ifrån det enda område som jag känner det värt att göra en insats.